אירועים

קתדרת קיץ

האירוע ייחל בעוד:
על האירוע:

קתדרת קיץ לאומנות 2022
ימי שלישי בשעה 10.00, אולם זמארין

עלויות:
כניסה חד פעמית - 45 ₪
מנוי לסדרה בת 4 מפגשים - 140 ₪
מנוי לסדרה בת 5 מפגשים - 175 ₪
כרטיסיה - 8 כניסות, תוקף לשנה - 304 ₪

לפרטים נוספים והרשמה:
אורית, מחלקת האזרח הוותיק: 04-6297009, בטלפון נייד להודעות כתובות בלבד: 051-2690564 או במזכירות 04-629700

חודש יולי

סיפורים לבנטיניים עם ד"ר רונית פליסטרנט סחייק 
סיפורים מקומיים עסיסיים במיוחד. בסדרת הרצאות זו נצא למסע קרוב לבית אך רחוק בזמן, לאזור הלבנט של העת העתיקה, הכולל את ארץ ישראל שלנו. נבקר במקומות קרובים לנו פיזית, אך לדאבוננו בלתי נגישים לנו היום, כמו בסוריה, לבנון, עזה, שומרון ועוד. נבקר גם במקומות מפורסמים בישראל, בהם המיתוס הותיר את רישומו לעד. המסע שלנו יכלול תחנות בהם העריצו אלים וגיבורים בני המקום, נלמד על הפולחנים שלהם, בתקופה הרומית, שהיו מפורסמים באזור כולו, נכיר מקרוב דמויות היסטוריות וספרותיות, אמיתיות יותר או פחות, שפסעו וצעדו בשבילי הארץ וברחבי הלבנט. 
ד"ר רונית פליסטרנט סחייק, מרצה וחוקרת בהיסטוריה ואמנות של העת העתיקה.

5.7.22
סיפורן של גיבורות מקומיות: אירופה, קאסיופיאה ואנדרומדה.
עד היום אנו נתקלים בשמות הנשים הללו, שנולדו וחיו, לפי המיתוס, באזור בו אנו גרים היום: אנדרומדה, אירופה, קאסיופיאה, דרקטו ועוד.
מה הסיפור מאחורי נשים מפורסמות אלו? מדוע העריצו אותן בעת העתיקה? איך סיפורן חי ונושם בקרבנו עד היום? כיצד תוארו נשים מקומיות אלו לאורך השנים? אנו נספר את הגרסאות הקושרות אותן ללבנט ולארץ ישראל תוך התייחסות למימצא הארכיאולוגי והאמנותי. נעקוב אחר הפולחנים שלהן באזור הלבנט ומקומן בתרבות המערבית עד היום. 

12.7.22
פרסום ומיתוג בעת העתיקה באזור הלבנט
דיוניסוס בבית שאן, הצריפתא שבאשקלון, המקדש על הר גריזים בשכם, הרקולס וצמח המרפא בעכו, מעיינות המרפא בטבריה ובגדרה ועוד.
מטבעות הערים שימשו בעת העתיקה, מלבד כמטבע עובר לסוחר, גם כפרסומת מהלכת עבור העיר שטבעה אותן. בעידן של טרום הפרסומות בטלויזיה או בעיתונים, שימשו המטבעות כלי בידי הממשל לפרסם את ייחודה של העיר, על אתריה המפורסמים ופולחניה המבורכים. עבור מי נטבעו מטבעות אלו ומה היית ה מטרתן המוצהרת והלא מוצהרת? ומדוע דווקא בתקופה מסויימת הם עלו ופרחו? אנו נדון בשיטת הפרסום העתיקה באמצעות המטבעות, מה
פרסמו ולמה ומה השתמר ממסעות פרסום אלו עד היום? וגם - מה יכולים הפירסומאים ואנשי התיירות שלנו היום ללמוד מכך?

19.7.22
"ארץ זבת חלב ודבש" – מיתוסים על חקלאות ופריון 
אפרודיטה ואדוניס בלבנון, האדס ופרספונה בשומרון, אמברוזיה ודפני בסוריה, האל פאן בפניאס. ערים רבות בעת העתיקה התפארו בפן החקלאי שלהן והדגישו את מוטיב השגשוג והצמיחה. חלקם עשו זאת באמצעות מיתוסים מקומיים וחלקם באמצעות דימויים ידועים של שפע. אנו נבחן כיצד מתקשרים הסיפורים הללו למקומות ידועים בארץ ישראל ובלבנט ו מה מהסיפורים הללו שרד לנו עד היום? נספר על התחרות הגלויה בין הערים בנוגע למעמדן וחשיבותן וכיצד באה לידי ביטוי, ועל הפולחנים העתיקים שהתקיימו בהן, שחלקם היו מפורסמים בכל רחבי העולם העתיק, זאת לאור הממצא הארכיאולוגי המרתק שהשתמר לנו.

26.7.22
מרים המגדלית (ממגדלא)
על חוף ים כנרת נולדה אחת הנשים הנערצות בנצרות, אחת מבני לווייתו של ישו, אשר היתה לצידו גם בצליבה. היא טיפלה בגופו לאחר שהורד מהצלב והיתה שם גם בקומו לתחיה. מי היתה אותה אישה שיש אומרים שהיתה אהובתו, מדוע היא מתוארת פעמים רבות באמנות באופן פרובוקטיבי ואפילו בעירום גמור? ולאן היא הגיעה לאחר מות ישו? הרצאה על אישה מיוחדת במינה שפעלה כאן בארץ ישראל לצידו של ישו, כששניהם בעצם היו עוד יהודים.

חודש אוגוסט

מרצה: רחל ספיר


2.8.22 
האמת העירומה – העירום באמנות

המסורת של תיאור הגוף העירום, הן של הגבר והן של האישה, נמשכת לאורך כל ההיסטוריה של האמנות המערבית. במידה לא קטנה האידאל נקבע באמנות יוון הקלאסית; בתיאורה של היפה מכולן. מכאן הכל צמח, התפתח והשתנה במהלך השנים והדורות.

9.8.22
ל"דבר" עם הגוף – מחוות, הבעות ושפת הגוף באמנות
הציור והפיסול הם שירה אילמת – הבעות פנים כמו: עיניים קרועות ופה פעור, מצביעות על רגש מסוים ללא כל תוספת מילולית. על מחוות הידיים, אמר ליאונרדו דה וינצ'י, שהן מבע החיים.

16.8.22
תעתועי עין ביצירות אמנות
אמנים, וירטואוזים מופלאים, היוצרים אשליות אופטיות מושלמות. אלה: מבלבלות, מרגשות, מושכות ומהנות. אמנות רמיית העין הגיעה לשיאה הרבה לפני המושג שנקבע לה "טרומפליי".

23.8.22
תהילה, הנצחה ופייק ניוז – יצירת תדמית למריה דה מדיצ'י
מריה דה מדיצ'י; מלכה שמנמנה, מלאת תככים ומזימות, מזמינה מחזור ציורים ענק, מן הצייר פטר פול רובנס, המנציח כביכול את חייה. היא רותמת את הדמויות מתוך המיתולוגיה שיעידו כי היא קרובה לאלים עצמם. יצירה אקטואלית ועל זמנית, המספרת לנו שאין כל חדש תחת השמש.

30.8.22
אלף נשיקה ונשיקה

"הנשיקה היא בת אלמוות", לכל אמן יש את הנשיקה שלו, המתאימה לרוח הזמן והמקום. נשיקה של תאווה, נשיקה של אהבה, נשיקה של קדושה, נשיקה של הערצה, נשיקה של בגידה – אלף נשיקה ונשיקה.