אירועים

הקתדרה של יום שלישי - על דיפלומטיה ויחסים בינלאומיים

האירוע ייחל בעוד:
על האירוע:


הקתדרה של יום שלישי - סידרת הרצאות על דיפלומטיה ויחסים בינלאומיים

מרצה: דורית שביט

ההרצאות מתקיימות באולם עמותת זמארין (מתנ"ס זכרון), יש להקפיד על כללי התו הירוק.
הכניסה חופשית, ללא תשלום



1. דיפלומטית ישראלית בקהיר - שלישי, 6.7.21 בשעה 9.00

מאז חתמו ישראל ומצרים הסכם שלום ביניהן ופתחו שגרירויות זו אצל זו ב -1979, שירתו רק גברים בשגרירותנו בקהיר. לכן גדולה הייתה הפתעתי כאשר הוצע לי לכהן כיועצת מדינית בשגרירות חשובה זו. מובן שנעניתי בשמחה. אך המינוי והשיגור של אישה לבירה ערבית לא התקבל על דעתם של אי אילו גורמים, שניסו להביא לביטול המינוי. זה לא עלה בידם, אני זכיתי להיות הדיפלומטית הישראלית הראשונה בקהיר, תפקיד שגרם לי הנאה ואף תרם לקידומי. "על הדבש ועל העוקץ" רק בסדר הפוך.



2. הסכם השלום עם מצרים - שלישי, 13.7.21 בשעה 9.00

מאז הקמתה של מדינת ישראל, ולמעשה עוד לפני הקמתה, הייתה מצרים האויבת המרה ביותר של ישראל, נגדה אף נאלצנו להילחם במספר מערכות, עד שביום בהיר אחד ב-1977 ובניגוד לכל ההערכות והתחזיות, הודיע נשיא מצרים, אנוואר אל סאדאת, כי הוא מוכן לבוא לישראל, לכנסת עצמה, על מנת לדבר עם הישראלים ולקדם פיוס היסטורי. ראש הממשלה "הטרי", מנחם בגין, נענה לאתגר ושיגר לסאדאת הזמנה, אולם נוכח מעטה הסודיות שעטף את המגעים, רבים לא האמינו וסברו שמדובר בתרמית.
הביקור אכן התקיים ופתח מו"מ נוקשה אך שאפתני שהסתיים כעבור כשנה ומחצה בחתימת הסכם השלום. דיון ממושך התנהל בשאלת סימון הגבול בטאבה. האם רק כדי "להציל" את הכפר של רפי נלסון?



3. האו"ם מבטל החלטה שהשוותה ציונות לגזענות - שלישי,20.7.21 בשעה 9.00

בשנת 1975, לאחר שהאו"ם הכיר באש"ף כנציג הלגיטימי של העם הפלסטיני, אימצה העצרת הכללית של האו"ם החלטה שהשוותה ציונות לגזענות. היה זה, אמנם, רק סעיף בתוך החלטה רחבה יותר שעסקה במלחמה בגזענות, אך היה מבוסס על שקר ונועד רק לפגוע. משך שנים ניסו גורמים שונים להביא לביטול ההחלטה, ולשווא. והנה, ב-1991 נקרתה הזדמנות. התנאים הגיאופוליטיים השתפרו, ומעמדה של ישראל השתפר, לאחר מלחמת המפרץ. או אז פעלה הדיפלומטיה הישראלית בתחכום ובמרץ לביטול אותו סעיף. ההצלחה הייתה גדולה.. אין לכך תקדים, שכן האו"ם מעולם לא ביטל החלטה ואף לא סעיף בהחלטה. זוהי דוגמא לדיפלומטיה רב-לאומית. דיפלומטים ישראלים פעלו מול כל אחת מחברות האו"ם על מנת להשיג את הרוב הנדרש לביטול הסעיף.



4. תהליך אוסלו - שלישי 3.8.21 בשעה 9.00

הימים היו ימי המשא ומתן המתמשך בין ישראל לבין כל אחת משכנותיה – סוריה, ירדן והפלסטינים – מו"מ מייגע, התהווה בוועידת מדריד שהתכנסה לאחר מלחמת המפרץ הראשונה (1991) ואשר לא הניב כל תוצאות ודשדש במקום. בינתיים, בשקט ומאחורי הקלעים קידמו שני אקדמאים, בסיוע סגן שר החוץ, יוסי ביילין (בידיעה ועידוד של ראש הממשלה רבין ושל שר החוץ פרס]. משא ומתן עם אש"ף. השיחות היו קשות, כשמידי פעם מאיים אחד הצדדים בתורו "לארוז מזוודות", ההסכם נולד, אף כי עדיין לא הסכם שלום. כידוע, רבין נרצח וראש הממשלה שנבחר בעקבות הרצח אף המשיך לקדם את ההסכם במשך תקופה מסוימת, אך חדל. ישראל ואש"ף עוד, ואולי יביא להפרדות סופית האם היה הסכם טוב? בר קיימא?



5. כישלון ההסכם עם לבנון - שלישי 10.8.21 בשעה 9.00

במקביל למבצע "שלום הגליל" שהתגלגל להיות "מלחמת לבנון הראשונה" קידמה ישראל חתימת הסכם שלום עם לבנון, אשר אכן נחתם ב-1983, אך בוטל פחות משנה לאחר מכן. מתוך חוסר הבנה של הזירה הלבנונית, האמינה ממשלת ישראל ששיתוף הפעולה עם הנוצרים בלבנון יביא לשלום אמת ולא השכילה לראות שהנוצרים הם אחרי הכל לבנונים ובעלי אינטרסים שונה משל ישראל ולכן יירתעו משיתוף פעולה מלא ומתמשך עם ישראל. למען הדיוק ההיסטורי נאמר , שהיו גורמים במשרד החוץ שהיטיבו להכיר את המורכבות הלבנונית והתריעו שלבנון המפולגת בין עדות, דתות וחמולות לאין מספר, ובנוסף נשלטת למעשה ע"י סוריה, אינה מתכוונת ואינה יכולה לחתום על הסכם עם ישראל. זוהי דוגמא לאי ניצול הדיפלומטיה וניסיון לכפות הסכם על חודי הכידונים. אין, אפוא, פלא, שההסכם בוטל עוד טרם אושרר, והוא אינו שווה את הנייר עליו הוא כתוב.



6. יחסי ישראל ארגנטינה - שלישי 17.8.21 בשעה 9.00

נוכח מעמדה של ארגנטינה באמריקה הלטינית, נוכח חשיבותה של הקהילה היהודית בה, ואולי גם נוכח משקלה של העלייה הגדולה מארגנטינה בהשוואה לעלייה ממדינות אחרות באמריקה הלטינית, יש חשיבות מיוחדת לקשרים עם מדינה זו. עובדה היא ששגרירות ישראל הגדולה והחשובה ביותר באמריקה הלטינית נמצאת בבואנוס איירס. אולי בשל מעמדה הרם של שגרירות זו החליטה איראן לבצע דווקא בה את הפיגוע הרצחני ביותר נגד גורמים ישראלים רשמיים בחו"ל. יחסי שתי המדינות נמשכים ברצף מאז הכירה ארגנטינה בישראל ב-1948, אולם הללו ידעו עליות ומורדות וכן משברים, שהחמור ביותר היה סביב חטיפת אייכמן מבואנוס איירס ב-1960, מנגד , שימוש בדיפלומטיה נכונה מול שר החוץ הארגנטינאי סייע להפוך אויב לאוהב , ויחסיי עם אותו שר החוץ היו "ראשיתה של ידידות מופלאה".

 

כל ההרצאות בסדרה זו מוגשות חינם לקהל הרחב.
שינויים וביטולים יפורסמו בהודעות כתובות לנייד ובאתר זמארין ,מחלקת אזרחים וותיקים
www.zamarin.org.il